Podpora wału Touareg 7L -awaria i naprawa
- Vreshcor
- Weteran
- Posty: 1655
- Rejestracja: 17 maja 2019, 2:30
- Skąd: Wroclove
- Samochód: Touareg, 3.0TDI
Podpora wału Touareg 7L -awaria i naprawa
Ponieważ prędzej czy później każdy z tą awarią w swoim aucie się zetknie, postanowiłem że przyda się taki temat aby:
a) dojechać do celu pomimo awarii
b) naprawić po powrocie usterkę skutecznie i w rozsądnych kosztach .
Objaw uszkodzonej podpory ....początkowo delikatne dudnienie w okolicach podłokietnika przy przyspieszaniu i prędkościach 80+. Jak już się całkiem oberwie to nie da się jechać nawet 80km/h taki jest łomot .
Podpora znajduje się przed przegubem tylnego wału napędowego i jest zbudowana z łożyska ,gumy podtrzymującej łożysko oraz stalowej opaski mocującej całość do podwozia . Odcinek wału od reduktora do podpory jest utrzymywany przez nią w stałym położeniu. Natomiast znajdujący się zaraz za nią przegub kulowy równobieżny pozwala na wychylenie osi drugiej części wału w związku z ruchami tylnego mostu .
Na schemacie to wygląda tak .W czerwonym okręgu podpora w zielonym przegub
A w rzeczywistości tak
pkt a) szybka naprawa:
Kupujemy na stacji paliw albo w markecie "zestaw naprawczy" czyli
nożyk do tapet , rolkę szarej taśmy naprawczej i klucz nr13 (nasadka /płaski).
Wjeżdżamy na wysoki krawężnik ,albo podnosimy pneumatykę do góry ,
wczołgujemy się pod auto z zakupionym zestawem.
Odkręcamy dwie śruby mocujące podporę do prostokątnej blachy , przesuwamy resztki podpory na wale żeby zrobić miejsce .Wycinamy resztki gumy nożem i nawijamy na łożysko bułę z taśmy naprawczej tak aby pasowała rozmiarem do przesuniętej na bok metalowej części osłony. Gdy już pasuje ciasno wsuwamy pierścień z blachy na nawiniętą bułę i przykręcamy dwie śruby. Otrzepujemy się z ku#zu i jedziemy dalej tam gdzie jechaliśmy.
Ciąg dalszy naprawy po powrocie do domu .
pkt b)
Zamawiamy nową podporę i ewentualnie osłonę ,smar do przegubów.
i bierzemy się do pracy .
Na początek odkręcamy wał od tylnego mostu (6 srub), od skrzyni (3 sruby ) oraz mocowanie podpory .
Wyciągamy cały wał .
Odginamy śrubokrętem osłonę wkoło i zsuwamy z przegubu .
Pilnujemy aby na razie kulki przegubu się nie wysypały .
Następnie wycieramy smar i znaczymy wybrany rowek na na frezach wałka oraz wewnętrznym elemencie przegubu. Warto tez zaznaczyć pozycje wycięcia w stosunku do obudowy przegubu .Zaznaczmy po to aby złożyć potem dwie polówki wału dokładnie w takim samym ustawieniu .
Po zaznaczeniu pozwalamy się kulkom wysypać i mozemy rozebrać przegub. Następnie rozpieramy pierścień zabezpieczający tak aby schował się w rowku i ściągamy element wewnętrzny z wałka . Następnie zdejmujemy osłonę , pierścień zabezpieczający łożysko .
Wyprasowujemy stare łożysko podpory i zakładamy nowe .
Następnie zakładamy pierścień i osłonę, Zaciskamy opaskę .
Czyścimy przegub ,składamy kulki ,pakujemy nowy smar do przegubów .
Wymieniamy o-ring uszczelniający osłonę przegubu i składamy obie części wału wg zrobionych znaków.
Następnie nasuwamy osłonę i zaklepujemy młotkiem brzeg osłony w miejscu przygotowanego rowka .
Naprawiony wał montujemy z powrotem do auta.
a) dojechać do celu pomimo awarii
b) naprawić po powrocie usterkę skutecznie i w rozsądnych kosztach .
Objaw uszkodzonej podpory ....początkowo delikatne dudnienie w okolicach podłokietnika przy przyspieszaniu i prędkościach 80+. Jak już się całkiem oberwie to nie da się jechać nawet 80km/h taki jest łomot .
Podpora znajduje się przed przegubem tylnego wału napędowego i jest zbudowana z łożyska ,gumy podtrzymującej łożysko oraz stalowej opaski mocującej całość do podwozia . Odcinek wału od reduktora do podpory jest utrzymywany przez nią w stałym położeniu. Natomiast znajdujący się zaraz za nią przegub kulowy równobieżny pozwala na wychylenie osi drugiej części wału w związku z ruchami tylnego mostu .
Na schemacie to wygląda tak .W czerwonym okręgu podpora w zielonym przegub
A w rzeczywistości tak
pkt a) szybka naprawa:
Kupujemy na stacji paliw albo w markecie "zestaw naprawczy" czyli
nożyk do tapet , rolkę szarej taśmy naprawczej i klucz nr13 (nasadka /płaski).
Wjeżdżamy na wysoki krawężnik ,albo podnosimy pneumatykę do góry ,
wczołgujemy się pod auto z zakupionym zestawem.
Odkręcamy dwie śruby mocujące podporę do prostokątnej blachy , przesuwamy resztki podpory na wale żeby zrobić miejsce .Wycinamy resztki gumy nożem i nawijamy na łożysko bułę z taśmy naprawczej tak aby pasowała rozmiarem do przesuniętej na bok metalowej części osłony. Gdy już pasuje ciasno wsuwamy pierścień z blachy na nawiniętą bułę i przykręcamy dwie śruby. Otrzepujemy się z ku#zu i jedziemy dalej tam gdzie jechaliśmy.
Ciąg dalszy naprawy po powrocie do domu .
pkt b)
Zamawiamy nową podporę i ewentualnie osłonę ,smar do przegubów.
i bierzemy się do pracy .
Na początek odkręcamy wał od tylnego mostu (6 srub), od skrzyni (3 sruby ) oraz mocowanie podpory .
Wyciągamy cały wał .
Odginamy śrubokrętem osłonę wkoło i zsuwamy z przegubu .
Pilnujemy aby na razie kulki przegubu się nie wysypały .
Następnie wycieramy smar i znaczymy wybrany rowek na na frezach wałka oraz wewnętrznym elemencie przegubu. Warto tez zaznaczyć pozycje wycięcia w stosunku do obudowy przegubu .Zaznaczmy po to aby złożyć potem dwie polówki wału dokładnie w takim samym ustawieniu .
Po zaznaczeniu pozwalamy się kulkom wysypać i mozemy rozebrać przegub. Następnie rozpieramy pierścień zabezpieczający tak aby schował się w rowku i ściągamy element wewnętrzny z wałka . Następnie zdejmujemy osłonę , pierścień zabezpieczający łożysko .
Wyprasowujemy stare łożysko podpory i zakładamy nowe .
Następnie zakładamy pierścień i osłonę, Zaciskamy opaskę .
Czyścimy przegub ,składamy kulki ,pakujemy nowy smar do przegubów .
Wymieniamy o-ring uszczelniający osłonę przegubu i składamy obie części wału wg zrobionych znaków.
Następnie nasuwamy osłonę i zaklepujemy młotkiem brzeg osłony w miejscu przygotowanego rowka .
Naprawiony wał montujemy z powrotem do auta.
Better is enemy of good.
-
- Pasjonat
- Posty: 263
- Rejestracja: 26 maja 2019, 22:29
- Skąd: Warszawa
- Samochód: Touareg `05r 3,0 TDI 226 KM automat pneumatyka
Po naprawie i wyważeniu mam delikatne wibracje +_60 km/h. Nie wiem czy może guma za twarda lub za miękka ?
- Vreshcor
- Weteran
- Posty: 1655
- Rejestracja: 17 maja 2019, 2:30
- Skąd: Wroclove
- Samochód: Touareg, 3.0TDI
Chyba żadna z opcji, guma tylko ma stabilizować os wału . Błąd wyważenia, zużyty przegub środkowy,jakiś błąd montażu. Trzeba by rozpędzić auto na podnośniku i zobaczyć czy wał wpada w wibracje .
Better is enemy of good.
- cinek
- Weteran
- Posty: 1009
- Rejestracja: 17 maja 2019, 12:50
- Skąd: Ostrzzzz
- Samochód: T-rex 4.2 tdi ckda
- pisula1
- Pasjonat
- Posty: 487
- Rejestracja: 21 maja 2019, 20:42
- Skąd: Lubin
- Samochód: Touareg, 3.0 TDI-BKS
Mój wygląda tak.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- pisula1
- Pasjonat
- Posty: 487
- Rejestracja: 21 maja 2019, 20:42
- Skąd: Lubin
- Samochód: Touareg, 3.0 TDI-BKS
A teraz tak
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
-
- Nowicjusz
- Posty: 8
- Rejestracja: 11 cze 2019, 17:16
- Skąd: olsztyn
- Samochód: vw touareg 3.2
Jaka podporę wału polecacie kupić? Moja była wymieniana 2 miesiące temu, ale znowu się rozwaliła.
- Vreshcor
- Weteran
- Posty: 1655
- Rejestracja: 17 maja 2019, 2:30
- Skąd: Wroclove
- Samochód: Touareg, 3.0TDI
A wał wywazony, nie bylo drgan po wymianie? Teraz podpor jest w czym wybierac od no name do markowych.
Better is enemy of good.
-
- Nowicjusz
- Posty: 6
- Rejestracja: 10 sie 2019, 9:43
- Skąd: giżycko
- Samochód: Touareg 3.0 tdi
Jakiej firmy montowaliście podporę ?
- Vreshcor
- Weteran
- Posty: 1655
- Rejestracja: 17 maja 2019, 2:30
- Skąd: Wroclove
- Samochód: Touareg, 3.0TDI
Better is enemy of good.